Mitä teen ja miksi? Miten voisimme olla vielä parempia kuntoutuksen ammattilaisia?
Kiitos kollegat! |
Valintojen edessä? |
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/02/09/avhn-hoito-hyvaa-kuntoutus-kangertaa
Asiasta on puhuttu jo useiden vuosien ajan ja itse pohdin tätä asiaa nyt fysioterapeutin näkövinkkelistä. Viime viikon koulutuksen jälkeen, jonka aiheena oli yläraajan toiminnallinen palautuminen neurologisella kuntoutujalla, mietin paljon omaa osaamistani ja myös miten fysioterapiaa Suomessa tehdään neurologisten kuntoutujien kanssa. Kurssilla käytiin monipuolisesti läpi mitä muutoksia neurofysiologiassa tapahtuu aivovamman tai -infarktin sattuessa, mutta myös mahdollisuuksia kuntoutuksessa mikäli aivojen plastisuus ymmärretään ja hermostoa osataan oikein aktivoida/fasilitoida. Sensomotorisen systeemin merkitystä ei voi tarpeeksi korostaa AVH-kuntoutuksessa.
Harjoitteiden kuvausta in Spanish... |
Muutokset kävelyssä ja liikkumisessa tai käsien toiminta tai
toimimattomuus on usein se, minkä ulkopuolinen huomaa aivoinfarktin tai
aivoverenvuodon sairastaneen ihmisen olemuksesta. Apuvälineenä voi olla alkuun
pyörätuoli tai kävelykeppi tai omainen auttaa liikkumisessa. Taustalla voi olla
myös oman kehon hahmottamiseen liittyviä ongelmia tai kognitiivisen toiminnan
ongelmia. Harvoin kuitenkaan lääkärit tai terapeutit tai hoitohenkilökunta jne.
ymmärtävät, että vaurion tullessa esimerkiksi vasempaan aivopuoliskoon, se ei
ainoastaan vaurioita oikeaa raajaparia, mutta myös osittain vartalon toimintaa
vasemmalla puolella. Kurssilla terapiasessiot aloitettiinkin usein ns. paremman
puolen vartaloa aktivoivilla harjoitteilla, joiden kautta saatiin parempia
tuloksia myös vastakkaiselle puolelle. Suuri osa näistä jalan ja käden ei
-toivotuista reaktioista (jalka yliojentuu ja nilkka kiertyy ulos tai käsi
nousee koukkuun ja hartia kiertyy taakse) johtuu nimenomaan heikosta vartalon
hallinnasta (posturaalisesta kontrollista). Tällöin terapeutin tulee osata analysoida
ongelma, ohjata kuntoutujaa löytämään oikea ja parempi vartalon hallinta ja
vasta sen jälkeen voidaan huomio kiinnittää raajojen selektiiviliikkeiden
harjoitteluun. Liian nopeasti etenevä kuntoutus jättää usein vartalon hallinnan
huomioinnin vähälle ja ongelmat ovat edessä kun liikkumisen määrää pyritään
lisäämään. Kävelyvauhdin lisääminen ei onnistu harjoittelemalla ”kävelyä
nopeammin”, vaan on kiinnitettävä huomio liikkeen laatuun aina kantaiskusta,
tasapainoisesta tukivaiheesta hyvän vartalon hallinnan avulla sitä seuraavaan
heilahdusvaiheeseen.
Yläraajan hienomotoriikan paraneminen tai tarttuminen ei
harjaannu nappuloita ja palikoita lootasta toiseen siirtämällä. Ensin on
pystyttävä oikeanlaiseen tarttumiseen eli ojentamaan yläraaja hartiatasoon
sormet ja ranne ojennettuna, jonka jälkeen on mahdollista tarttua esineisiin
ilman patologista liikemallia. Tällainen yläraajan asento vaatii hyvän vartalon
hallinnan ja lapaluun asennon kontrollin (scapula setting). Mikäli tätä ei
saavuteta ja jatketaan käden muihin harjoitteisiin, on jossain vaiheessa seinä
vastassa. ”Minkä taakseen jättää sen edestään löytää!” Tavoitteena tulisi siis
olla normaalin toiminnan palauttaminen, ei patologisten kaavojen vahvistaminen
ja sitä kautta jäykkyyden, huonon tasapainon tai kipujen lisääminen.
Tässä muutamia asioita, joita näemme näiden kuntoutujien
arjessa fyysisen toimintakyvyn kannalta. On hyvä, että fysioterapeutit perehtyvät asioihin, joita työssään kohtaavat. Itse haluan oppia ja kehittyä, jotta voin
tehdä oikeita asioita kuntoutujien kanssa ja perustella ne myös. Bobath-terapiamenetelmä
on laadullinen menetelmä, joka yksilöllisesti suunnitellaan asiakkaan
voimavaroja hyödyntäen ja heikkouksia kehittäen. Terapiassa korostuu terapeutin
ammattitaito ja osaaminen. Ibita.org –sivustolla on tarkemmin Bobath-lähetymistavasta ja miten se ajan myötä on päivittynyt uusien
tutkimusten valossa. Mutta seuraavassa lyhyesti keskeisiä näkökohtia kliiniseen
työhömme:
1. Clinical
reasoning and movement analysis
2. Integrating
postural control and task-directed movement
3. The use of
sensory and proprioceptive input
• The role of facilitation
4. Issues of
active tone
5. Overall
management strategies
6. Outcome
measurement
Lähde:
IBITA
Annual General Meeting, September 2006, Last
version 13 September 2008
Fantastic Mary Lynch, Senior Bobath Instructor, and the girls |
Reippautta syksyyn kaikille,
TAB
Kommentit
Lähetä kommentti